Isnin, 20 Oktober 2008

NASIHAT & PERINGATAN : rezeki haram penggelap hati.

Sedar atau tidak MASIH RAMAI makan tahi & mengajak pula masyarakat terutamanya muslimin bersama mencari tahi dan makan tahi!!??

Daripada saudara seperjuangan kalian,UstazThrash (ustaz libasan)on the way dari lubang tahi kepada maghfirahNya.


Kepada seluruh kaum Muslimin dan terutamanya saudara seperjuanganku yang dihormati,

Assalamualaikum wbrt tuan-tuan yang pastinya hamba-hambaNya jua,
Per : HENTIKAN SEBARANG PEKERJAAN YANG HARAM!!

Merujuk kepada perkara di atas, terlebih dahulu saya memohon maaf andaikata warkah terbuka saya ini adalah salah dari segi syariat Islam. Sekiranya tidak, abaikan saja permohonan maaf saya ini. Saya sekali-kali tidak akan memohon maaf kepada sesiapa dalam jihad ini selagimana ia tidak bercanggah dengan syariatNya.

Sepertimana yang disedari oleh saudara-saudara sekalian, ramai dikalangan kita mewujud dan menjayakan PERNIAGAAN & LAIN-LAIN pekerjaaan haram sebagai SUMBER KEWANGAN untuk menyara kehidupan semenjak sekian lama, tetapi tahukah bahawa ada antara pekerjaan-pekerjaan tersebut terutamanya yang berkait dengan kewangan adalah haram, tidaklah perlu saya perjelaskan yang satu persatu, apa saja yang dikategorikan oleh ulamak adalah haram mestilah disingkirkan sekiranya ada, sebagai contoh iklan vemma yang menggunakan sistem 'money game'.
  1. BEKERJA SAMBILAN DI RUMAH ..SEHARI SEJAM GAJI MINGGUAN .. DAFTAR PERCUMA..!!- baru,
  2. Mari Online Bersama Waheeda Wassini..Mingguan $5K-$10K..- baru,
  3. Usahawan VEMMA ONLINE: Bekerja dirumah..$$$ Gaji Mingguan$$$.. register dahulu-baru
Saya bagi lagi contoh iklan 'money game' sehinggakan dalam HARAKAH pun ada iklannya walaupun saya yakin ia adalah secara tidak disedari, contohnya seperti ceramicworld yang iklannya siap dengan ala Islamic lagi!

Rujuk mengenai 'money game' yang disebut dalam tajuk PROGRAM KUTU WANG POS: PANDANGAN DARI SUDUT FIQH ISLAM yang saya copy & paste dari web Dewan Ulama' Pas Pusat ke blog saya :-http://ustazthrash.blogspot.com/2008/09/program-kutu-wang-pos-pandangan-dari.html , kalu tak silap saya iklan kutu wang pos ini juga pernah disiarkan dalam Harakah tak lama dulu.

Seluruh kaum muslimin terutamanya para pembela dan pejuang yang menjadikan Islam sebagai wadah perjuangan hendaklah meninggalkan segala bentuk pekerjaan sebegini. Ingatlah pesan dan sindiran Mursyidul Am tuan guru kita yang bunyinya lebih kurang camni "dosa itu serupo tahik, segalo makey minum, kain baju, kereto & tempat tinggal hok ado adalah tahik .. kalu yo mari dari tahik. Gamok ko kito bergelumey denge tahik?". Ya Allah jijiknya! Maka wajiblah saya sendiri & pihak tuan tidak mencari rezeki untuk diri juga keluarga atau membantu dana gerakan Islam yang berhasil sumberkan tahi. Ia tidak hanya merosakkan kita malah menyebabkan kebanyakan orang ramai juga terbabit dengan percaturan dunia perniagaan yang membabitkan tahi kerana menyangkanya adalah halal.

Bukankah Muslim apalagi yang mengaku bergelar pejuang akan memperhatikan segala kerja buatnya adakah sah atau tidak dari sudut hukum? Kita meyakini Islam itu sempurna dan syariatnya merangkumi setiap perkara, untuk bergelar 'peniaga muslim' rujuklah sama dalam bab muamalat. Sekiranya asal sumber rezeki makan minum pejuang kita datangnya dari rezeki yang haram nescaya lemahlah semangat dan kekuatan rohani mereka. Apa lagi jika kita sentuh dan fikirkan tentang azabnya yang amat pedih kelak!

Apalagi jika kerja-kerja haram dilakukan secara berjemaah, maksud saya seumpama direct selling yang berkonsepkan MLM dalam ertikata lain iaitu secara berangkaian ada upline dan downlinenya. Apabila seorang saja mula menjadi ahli kepada mana-mana syarikat yang tidak suci itu, nescaya tidak mustahil dan pastinya ia akan mengheret orang sekelilingnya untuk bersama membinan rangkaian atau empayar. Hal ini boleh saya umpamakan jika sudah ada yang makan hasil tahi, maka tidak mustahil dia akan ajak lagi saudara yang lain bersama makan tahi.

Rasanya ramai sangat dah antara kita yang terjebak dengan perniagaan haram setelah membaca dan terpengaruh dengan iklan yang ada di dada HARAKAH walaupun mungkin ia adalah sesuatu yang tidak disengajakan oleh bahagian pengiklanan lisan rasmi PAS ini. Mungkin saja pembaca menganggap akhbar ini adalah akhbar yang benar dan sah hukumnya, maka mereka mengamalkan apa yang dibaca di dalamnya serta merebut peluang perniagaan yang ada padanya sehingga kadang-kadang terlupa bahawa ia bukanlah 100% bicara tanpa sesat kerana tiada penulisan yang sebenar al Quran.

Semoga dengan izinNya, nasihat dan peringatan yang mungkin terlebih kasar ini menjadi tukul kepada kita semua dan terutama buat akhbar HARAKAH. Ambillah inisiatif sekiranya tidak mahu jadi pahat yang diketuk dengan tukul! Saya juga tidak mahu melihat Harakah menerima lagi iklan-iklan haram sepertimana akhbar-akhbar yang sebangsa dengan Utusan Meloya dan Berita Hairan yang sememangnya terkenal dengan penuh kerosakan.. Ayuh, bezakan kita dengan mereka dalam masalah haram halal jika mengaku bergelar pembela Islam.

Selesailah tanggungjawab saya untuk kali ini. Wabillahi taufiq wal hidayah wassalamualaikum wbrt.