Jumaat, 11 November 2011

Petua Orang Muda : Gout, Kayap, Racun Dan Sakit Kepala

Lama sangat dah rasanya aku tak menulis untuk siri petua orang muda ni. Wajib atas aku membantu saudara seagama aku tak kira dalam apa hal sekalipun. Kalau sakit maka hendaklah berubat. Aku tak sanggup dipersoalkan pada hari akhirat kelak kerana menyembunyikan apa yang aku tahu sedangkan ia bermanfaat kepada orang ramai. Lagipun aku tak kaya harta, nak bagi ubat percuma tak mampu. Hanya nasihat dan petua yang dapat aku cadangkan.

Semoga Allah menyembuhkan kalian. Bersabar dan redhalah di atas kesakitan. Jangan sesekali mengeluh. Emosi yang tidak tenang mungkin melambatkan lagi proses penyembuhan. Sesungguhnya ada hikmah disebalik ujianNya. Dialah Yang Maha Penyayang. Mungkin dengan kesakitan itu membuatkan kalian lebih menghampirkan diri lagi kepadaNya. 

Sebelum mengamalkan petuan-petua ini macam biasalah, mulakanlah sekurang-kurangnya dengan membaca basmallah (bismillah..), bertahmid dan berselawat. Mohon ampun atas segala dosa dan mintalah penyembuhan daripada Allah.

Sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Menyembuhkan.

Petua Gout

Kupas bawang putih sebanyak 2 sehingga ke 3 labu, kemudian masukkan ke dalam gelas kaca dan tudung (boleh je masukkan dalam botol pun heheh). Biarkan semalaman, kemudian makanlah keesokannya sedikit demi sedikit. Kemudian banyakkan berjalan kaki ayam di atas batu-batuan sebaiknya ketika waktu pagi antara jam 9 -11. Batu-batu ini biasanya pada waktu itu sedikit panas dan kepanasan ketika itu memberi kesegaran pada tubuh badan. 

Petua ni aku ambil daripada seorang sahabat yang menerimanya daripada seorang lelaki iban.

Petua Kayap

Daripada pengalaman yang aku lalui sendiri setelah beberapa kali terkena kayap pelbagai jenis.

Ambil daun delima tumbuk lumat kemudian campurkan dengan sedikit air dan tampal pada bahagian yang terkena kayap. Boleh juga menggunakan daun semalu (pohon yang daunnya menguncup apabila tersentuh) dan akarnya dibasuh kemudian direbus untuk dibuat minum, ini diajarkan Tok Mat Kelam kepada aku. Berdasar pengalaman penggunaan bedak sejuk atau selut dicampur air hanya lebih untuk merawat kayap biasa yang kurang menyakitkan.

Rawatan yang paling menyakitkan dan best adalah daripada kacang merah atau hijau. Di mana kacang-kacang ini dimamah terlebih dahulu kemudian semburkan kepada bahagian yang terkena kayap. Tapi hati-hati kalau mahu menaggalkannya, mesti basahkan kembali sehingga ia lembut dan kembang dulu. Jika tak memang menyakitkan

Petua Menawarkan Racun

Minum air kelapa muda, jika sanggup minumlah sebanyak 7 biji sekaligus tambah dengan  susu sekotak. Mulakan dengan 4 biji dikuti dengan setengah kotak susu yang besar (contoh : Dutch Lady dll). Kemudian minum lagi 3 biji dan habiskan susu. Anda mungkin muntah-muntah dengan banyak. Proses minum begini diistilah juga sebagai 'cuci dalaman atau cuci perut'. Aku pernah guna kaedah ni untuk bantu beberapa penagih dan mereka yang disantau. Alhamdulillah ada kesannya...

Untuk mendapat hasil yang lebih baik rebuslah pula sebiji buah kundur dan makan sehingga habis, berkenaan dengan size kundur tu pandai-pandailah. Kemudian carilah selut putih dibancuh dengan air, tapis dan amalkan meminumnya setiap hari untuk meneutralkan racun dan bisa-bisa yang berbaki. Selut putih ini juga boleh membantu alahan atau alergik. Cubalah juga meminumnya jika anda terkena cirit birit.  

Pernah juga aku kena keracunan makanan, aku muntah dengan teruk tak yah minum air kelapa dengan susu pun.. hehe. Kalau tak silap 7 atau lapan kali aku muntah. Aku saja tak nak pergi ke mana-mana klinik atau hospital walaupun hanya seberang jalan rumah aku je. Nak test apa yang paling simple untuk menawarkannya, dengan doa, secubit dua garam (sebaiknya korang guna garam kasar) dilarutkan dengan air panas dan sedikit urutan dibahagian hujung kaki akan melegakannya. Alhamdulillah ia benar-benar berkesan.

Petua Menghilangkan Kesakitan Kepala Akibat Panas.


Pada suatu hari beberapa tahun lalu sedang sakit kepala yang amat, aku mendapat ilham untuk mengurangkan kesakitan dengan melekapkan besi (pedang hadiah daripada ayah) ke dahi. Alhamdulillah kesakitan itu berkurang dengan cepat. Setelah berulangkali melekapkan besi ke dahi, aku ubah dengan menggunakan batu sungai. Saja nak test... Kesannya juga memuaskan dan rasanya lebih memuaskan dari menjerlum dengan air asam jawa dan juga ais. Apapun cubalah dulu mungkin ada beza antara kita.   

Sebelum ni ada jugak aku tulis petua stress dan migrain kot.. rajin-rajinkanlah diri kalau nak dapat ilmu.

Wallahu a'lam...
-----------

Apapun jangan kerana ada petua ini maka diabaikan pula perubatan moden. Banyak lagi petua lain yang akan menyusul. InsyaAllah... ruang masa yang ada perlu dibahagi-bahagikan mengikut keutamaan. Kewajiban-kewajiban itu lebih banyak daripada waktu yang ada.

Semoga Allah memperkenankan segala usaha kita sekalian ... sebar-sebarkanlah kepada sesiapa saja tanpa mengira bangsa atau agama.