Jumaat, 2 Mac 2012

Cara Rasulullah SAW Dan Para Sahabat Khatam Al Quran. Dan Cara KITA ??

Soal :
Assalamualaikum akhi, maaf ganggu.. nak tanya sikit..
Bagaimanakah cara-cara Rasulullah SAW khatam Al Quran ??

WFN.

Jawab :
Wa'alaikumussalam wbrt ya ukhti al karimah.  
Sekadar mampu,

ٌRasulullah SAW membahagi isi Al-Qur`an menjadi tujuh bahagian (di mana setiap harinya baginda membaca satu bahagian tersebut), sehingga baginda mengkhatamkan Al-Qur’an sekali dalam seminggu.

Aus bin Huzaifah -rahimahullah- berkata: Aku bertanya kepada para sahabat Rasulullah -shallallahu alaihi wasallam-, “Bagaimana caranya kalian membahagi Al Qur`an untuk dibaca setiap hari?”

Mereka menjawab:


 نُحَزِّبُهُ ثَلَاثَ سُوَرٍ وَخَمْسَ سُوَرٍ وَسَبْعَ سُوَرٍ وَتِسْعَ سُوَرٍ وَإِحْدَى عَشْرَةَ سُورَةً وَثَلَاثَ عَشْرَةَ سُورَةً وَحِزْبَ الْمُفَصَّلِ مِنْ قَافْ حَتَّى يُخْتَمَ

“Kami membaginya menjadi (tujuh bagian yakni) :
Tiga surah, lima surah, tujuh surah, sembilan surah, sebelas surah, tiga belas surah dan hizb al Mufashshal ; iaitu dari surah Qaf sampai akhir (mushaf).”
(HR. Ahmad, no. 15578).

Rasulullah SAW mengkhatamkan al Qur'an adalah dengan membaca daripada al Fatihah sehingga ke surah an Naas kemudian terus disambung ulang kembali al Fatihah sehingga ayat ke 5 surah al Baqarah. Kaedah ini sebut oleh baginda SAW sebagai al-Hal wa al-Murtahil.

أن رجلاً قال : يارسول الله أي الأعمال أفضل؟ قال: الحال المرتحل. قال: يارسول الله، وما الحال المرتحل؟ قال: يضرب من أول القرآن إلى آخره ومن آخره إلى أوله

Seorang lelaki bertanya : Wahai Rasulullah s.a.w., apakah amalan yang lebih afdhal ? Sabda Baginda SAW : Al Hal wa al Murtahil”. Kata lelaki itu : “Apakah itu al-Hal wa al-Murtahil?”. Jawab Nabi SAW : “Membaca dari awal al-Quran sehingga akhirnya, dan dari akhirnya hingga awalnya”  [ HR. at Tirmizi ]

Sesetengahnya (para muhaddithiin) mengatakan bahawa hadis ini adalah dhaif. Walaupun begitu al Mubarakfuri di dalam Syarah Tirmizi (
سنن الترمذي » كتاب القراءات ) melaporkan sebuah hadis yang sama matannya, namun daripada jalur yang berbeza yakni daripada riwayat Ibnu Abbas sebagai dalil bahawa ianya adalah amalan sunat.

Dan ianya juga adalah merupakan amalan ahli Mekah.

Maksud al Hal wa al Murtahil ini juga adalah telah diterangkan oleh al Imam as Suyuthi  :

أن النبي صلى الله عليه وسلم كان إذا قرأ قل أعوذ برب الناس افتتح من الحمد ثم قرأ من البقرة إلى أولئك هم المفلحون

Adalah Nabi SAW ketikamana telah membaca sampai Qul a'uzu biRabbinnaas (surah an Nas), dibuka kembali (diulang baca) daripada al Hamdu (al Fatihah), kemudian Nabi s.a.w. membaca daripada al-Baqarah sampai kepada ulaaaa-ika humul muflihuun (al Baqarah, ayat ke 5).
( الإتقان)
Jelasnya kaedah Rasulullah adalah 'khatam-sambung' yakni tidak berhenti walaupun setelah menamatkan 30 juz bacaan atau dalam ertikata lainnya tidak mengakhiri bacaan pada surah an Naas seperti yang difahami kebanyakan, bahkan ini adalah suatu sunnah dan kaedah bacaan Rasulullah yang lebih afdhal untuk diikuti. 

Khatam dan berdoa disebut di dalam al Itqaan adalah dengan tidak menyebut secara panjang lebar. Sedang perlakuan membaca doa ini adalah daripada salah seorang sahabat iaitu Anas r.a yang juga salah seorang penulis wahyu mengumpulkan ahli keluarganya dan membaca doa setiap kali beliau khatam al Quran.
(حديث موقوف) أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْعَبَّاسِ بْنِ حَيَّوَيْهِ ، حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ صَاعِدٍ ، حَدَّثَنَا بِسْطَامُ بْنُ الْفَضْلِ أَخُو عَارِمٍ ، حَدَّثَنَا أَبُو قُتَيْبَةَ ، حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ أَبِي الْحَزْمِ ، حَدَّثَنَا ثَابِتٌ ، أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْعَبَّاسِ بْنِ حَيَّوَيْهِ ، حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ صَاعِدٍ ، حَدَّثَنَا بِسْطَامُ بْنُ الْفَضْلِ أَخُو عَارِمٍ ، حَدَّثَنَا أَبُو قُتَيْبَةَ ، حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ أَبِي الْحَزْمِ ، حَدَّثَنَا ثَابِتٌ ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ ، قَالَ : " كَانَ أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقْرَءُونَ الْقُرْآنَ مِنْ أَوَّلِهِ إِلَى آخِرِهِ فِي الْفَرَائِضِ حَتَّى يَخْتِمُوهُ "
Apapun sememangnya dalam Islam tiada majlis khusus khatam al Qur'an. apa yang dinyatakan di atas hanyalah amalan peribadi oleh Anas r.a bersama keluarga. Jika anda mahu melakukannya tidak salah.

Oleh itu jelaslah bahawa baginda SAW tidaklah pernah melakukan majlis khatam al Quran, membaca doa setiap kali khatam pula adalah amalan Anas. Tiadalah jua golongan para salafussoleh melakukan majlis kenduri khatam sebagaimana yang dilakukan oleh kebanyakan masyarakat kita suatu ketika dahulu. Namun pada pada pandangan saya sebagai yang terlibat dalam mendidik anak-anak setempat dalam mempelajari al Quran, sukalah saya berpesan jika ada yang memiliki lebihan peruntukan dan mahu membuat majlis kenduri khatam al Quran atas rasa kesyukuran mungkin. Maka sebaiknya terlebih dahulu ia memuliakan syariat Islam itu sendiri dengan mengutamakan apa yang lebih diutamakan oleh al Quran itu sendiri yakni dengan melakukan infaq fi sabilillah bukannya dengan mengeluarkan perbelanjaan untuk melakukan kenduri khatam al Quran dengan pulut kuning dan sebagainya. Apatah lagi jika kenduri itu hanyalah sekadar menjamu orang yang kebanyakannya adalah daripada golongan yang 'cukup makan'. Dalam erti kata yang lainnya gunakanlah peruntukan tersebut untuk kebaikan para fakir yang memiliki kemampuan atau kepandaian dalam membaca al Quran untuk mendalami al Quran itu sendiri

وإعانة الفقراء بالإطعام في شهر رمضان ، هو من سنن الإسلام . فقد قال النبي صلى الله عليه وسلم : من فطر صائماً فله مثل أجره . وإعطاء فقراء القراء ما يستعينون به على القرآن عمل صالح في كل وقت ، ومن أعانهم على ذلك كان شريكهم في الأجر.   -
مجموع فتاوى ابن تيمية - 25/298

Membantu orang fakir dengan memberi makanan pada bulan Ramadan, adalah termasuk sunnah dalam Islam. Nabi sallallahu 'alaihi wa sallam telah bersabda :

"Barangsiapa yang memberi makanan berbuka kepada orang puasa, maka dia akan mendapatkan pahala sepertinya (orang yang berpuasa)".

Memberikan bantuan kepada para fakir yang pandai membaca Al-Quran dengan sesuatu yang boleh membantunya dalam mendalami Al-Qur’an adalah termasuk amalan sholih setiap waktu. Barangsiapa yang memberikan bantuan sedemikian itu, maka dia bersama-sama mendapatkan pahalanya. [Majmu' Fatawa Ibnu Taimiyah - 25/298]

Sekadar mampu .. Wallahu a'lam