https://www.facebook.com/notes/al-mahdi/sabda-rasulullah-vs-fatwa-ulama2-parti/179780432118784
JAWABAN.
Apakah benar kata-kata ahli HT di atas?
JAWABAN.
Meletakkan tajuk sepertimana dalam persoalan iaitu "SABDA
RASULULLAH VS FATWA ULAMA2 PARTI" adalah suatu tuduhan dan fitnah yang
besar ditimpakan dengan kejam ke atas para ulama parti terutamanya
golongan ulama PAS; pimpinan jama'ah Islam yang sedia ada di negara ini.
Bukankah tajuk itu secara tidak langsung membawa faham bahawa para
ulamak parti menentang hadith Rasulullah SAW? Bukankah menentang
Rasulullah SAW itu kafir jadinya? Konten dalam teks tersebut juga adalah
berbentuk serangan dan fitnah yang dilemparkan kerana ia membawa
pengertian "ulamak berhujah dengan akal semata" dalam isu meminta
jawatan.
'Hukum rapuh' yang diwujudkan penulis tersebut adalah di atas sikap tidak wajar; tanpa mengikuti landasan ilmu yang sebenar.. Adalah suatu kejahatan yang amat apabila ia didakyahkan pula kerana perbuatan tersebut bakal mendatangkan bahana yang buruk kepada perjuangan Islam khususnya di negara ini yang sepatutnya didokongi bersama. Orang ramai akan semakin jauh daripada kalangan ulama dan segala percakapan serta perbuatan yang selama ini benar akan mula dipersalahkan. Sikap menghormati para ulama akan semakin terhakis.
'Hukum rapuh' yang diwujudkan penulis tersebut adalah di atas sikap tidak wajar; tanpa mengikuti landasan ilmu yang sebenar.. Adalah suatu kejahatan yang amat apabila ia didakyahkan pula kerana perbuatan tersebut bakal mendatangkan bahana yang buruk kepada perjuangan Islam khususnya di negara ini yang sepatutnya didokongi bersama. Orang ramai akan semakin jauh daripada kalangan ulama dan segala percakapan serta perbuatan yang selama ini benar akan mula dipersalahkan. Sikap menghormati para ulama akan semakin terhakis.
Secara asasnya meminta jawatan sememangnya adalah dilarang dalam
Islam. Namun di sana adanya kelonggaran sebagaimana disebut oleh Imam
Nawawi rhm yang meletakkan hadith-hadith yang berkaitan perkara ini di
dalam kitab beliau; Riadhus Sholihin di bawah bab 81 : "Larangan Meminta Jawatan Kecuali Dilantik ATAU Dalam Keadaan Darurat".
Dan sudah tentunya dalam hal sebegini penulis itu sendiri tentunya juga
tidak berhajat untuk saya tandingkan beliau pula dengan Imam Nawawi rhm
dalam memahami hadith-hadith Rasulullah SAW atau mana-mana ulama lain
seperti Imam al Qurthubi yang akan saya datangkan hujah-hujah mereka selepas ini.
Di bawah tajuk "Larangan Meminta Jawatan Kecuali Dilantik ATAU Dalam Keadaan Darurat", Imam Nawawi mendatangkan empat buah hadith, tiga darinya mengenai
meminta jawatan dan satu selainnya adalah mengenai akibat merebut
jawatan. Perhatikan "kecuali" .....
Sayugialah diingatkan di sini apa yang telah disepakati, apabila
sesebuah negara tidak diperintah secara Islam bererti ia adalah negara
yang penuh dengan kezaliman. Manakala memerangi kezaliman itu secara
muwajahah silmiyah itu adalah suatu kewajaran kerana kezaliman itu
adalah punca pelbagai kejahatan yang wajib diperangi dengan apa saja
cara yang diharuskan! Percakapan dan penerangan semata sekalipun
berapi-api tidak akan mengubah hakikat ini kerana itulah adanya
penjelasan daripada Imam Nawawi dalam meletakkan tajuk pada bab
tersebut. Justeru itu, janganlah sesiapapun bermain dengan kalam faadi
dalam perjuangan ini!
Ketahuilah juga selain hujah di atas, adanya komentar-komentar para
mufassirin yang mengisyaratkan akan kewajaran meminta jawatan atau
menonjolkan diri untuk mendapatkan jawatan dalam keadaan tertentu
seperti membina atau menguatkan lagi jama’ah Islam dan apalagi jika
membina kepimpinan negara, ia bukanlah suatu dosa asalkan bukan dengan
niat merebut atau haloba kepada kekuasaan. Fuqaha menggunakan dalil dari
al Quranul Karim, iaitu :
Firman Allah :
Yusuf berkata: "Jadikanlah daku pengurus perbendaharaan
hasil bumi (Mesir); sesungguhnya aku sedia menjaganya dengan
sebaik-baiknya lagi mengetahui cara mentadbirkannya".
(Yusuf : 55)
Silalah kita melihat pula tafsiran mufassirin yang menyentuh rapat perihal persoalan.
1. Berkata Imam At-Thabari dalam tafsirnya atas ayat tersebut
(VII/241), berkata Ibnu Zaid tentang makna kalimat Qaalaj’alnii… : bahwa
Fir’aun Mesir tersebut memiliki banyak sekali pembantu-pembantu selain
untuk urusan menteri perbendaharaan (pertanian), maka semua pembesar
Mesir setuju pada pengangkatan Yusuf di posisi tersebut dan mereka semua
tunduk pada keputusannya.
2. Berkata Syaibah Adh-Dhabiy: Maksudnya mengurus urusan pangan
(tadbir sumber makanan dan perkara berkaitannya). Adapun makna Inni
hafiizhun ‘aliim : Hafiizh (mampu amanah dalam mengurus) tugas tersebut
dan ‘aliim (tahu ilmunya) atas pekerjaan tersebut.
3. Berkata Imam Ibnu Katsir dalam tafsirnya (II/633): Dalam ayat ini
menunjukkan dibolehkan bagi seseorang memuji dirinya sendiri (tentang
kelebihan dan potensinya), jika orang lain tidak tahu dan hal tersebut
diperlukan.
4. Imam Al-Baghawiy dalam tafsirnya (I/251) menukilkan hadith Nabi SAW dari Ibnu Abbas ra:
“Semoga Allah SWT merahmati saudaraku Yusuf as, seandainya ia
menyatakan ANGKATLAH AKU SEBAGAI MENTERI PERBENDAHARAAN, saat pertama
bertemu maka ia akan diangkat. Tetapi ia sengaja mengakhirkannya selama
setahun, sehingga ia boleh bersama Raja Mesir tersebut di rumahnya.”
5. Berkata Imam Al-Qurthubi dalam tafsirnya (IX/181): Di dalam ayat ini ada beberapa hukum fiqh sebagai berikut:
5.1. Baginda (Yusuf a.s.) menjelaskan (memperkenalkan) siapa
dirinya, iaitu orang yang mampu mengurus amanah tersebut dan mengetahui
-akan tahap- ilmunya. (inilah keadaan yang perlu difahami)
5.2. Berkata sebagian ulama (di antaranya Imam Al-Mawardi) bahawa
para ulama berbeza pendapat tentang makna ayat ini, berkata
sebahagiannya "bahawa dibolehkan bagi seorang yang memiliki keutamaan
untuk bekerja pada seorang yang pendosa (fajir) atau penguasa yang kafir
dengan syarat ia mengetahui hal-hal yang salah sehingga ia berupaya
memperbaikinya semampunya. Adapun jika yang dilakukannya tersebut untuk
menuruti syahwat sang pendosa, maka hal yang demikian tidak
diperkenankan".
Dan berkata pula sebahagian ulama lainnya, "bahawa hukum ini hanya
khusus untuk Yusuf a.s saja dan tidak berlaku bagi selainnya".
Tetapi menurutku [Imam al Qurthubi] pendapat yang pertama lebih kuat, walLahu a’lam.
Lihatlah pula apakah kata Imam al Qurthubi seterusnya dalam hal seseorang yang kempenkan dirinya untuk sesuatu jawatan yang dia ada keahlian padanya.
5.3. Dalam ayat ini juga menunjukkan hukum dibolehkannya seseorang untuk menyampaikan keahliannya dalam sesebuah pekerjaan.
Ada yang menyatakan bahawa hal ini adalah bertentangan dengan hadith
riwayat (Bukhari dan) Muslim daripada Abu Sa’id, Abdur Rahman bin
Samurah r.a, beliau berkata :
Rasulullah (SAW) bersabda kepada saya: (dimana telah bersabda nabi SAW)
“Wahai Abdur Rahman janganlah engkau meminta kekuasaan (jawatan)
kerana sesungguhnya jika engkau diberi kerana engkau memintanya maka ia
dibebankan seluruhnya padamu, sedangkan jika engkau diberi tanpa engkau
memintanya maka engkau akan ditolong (Allah SWT).”
[Muttafaqqun ‘Alaih]
Maka jawabanku [Imam al Qurthubi] atas hal ini adalah sebagaimana berikut:
1) Ketika nabi Yusuf a.s. meminta kekuasaan tersebut ia mengetahui
tidak ada seorangpun yang lebih adil dan lebih baik untuk menyantuni
fakir miskin untuk tugas tersebut, sehingga menjadi fardhu ‘ain baginya
dan bagi sesiapapun selain nabi Yusuf a.s untuk menyampaikan
kemampuannya dan maju ke depan mengambil jabatan tersebut.
Adapun jika baginda melihat adanya orang lain yang lebih adil dari
dirinya dan lebih mampu maka wajib baginya menyerahkan pada orang lain
tersebut sebagaimana hadith Muslim di atas.
2) Bahawa nabi Yusuf a.s tidaklah memuji dirinya sendiri, baginda
tidak mengatakan bahawa ia orang baik atau ia tampan, melainkan ia hanya
menyampaikan informasi yang benar tentang kemampuannya dan tidak
menyembunyikannya. Sehingga berkata Nabi SAW memuji Yusuf a.s : “Al
Kariim ibnul Kariim ibnul Kariim ibnul Kariim, Yuusuf bin Ya’quub bin
Ishaaq bin Ibrahiim.”
3) Bahawa beliau menyampaikan tentang hal tersebut karena orang-orang
belum tahu, sehingga beliau a.s. menganggap fardhu ‘ain atas dirinya
untuk menjelaskan agar mereka mengetahuinya,
4) Bahawa hal ini menjadi hukum bolehnya seseorang untuk mensifati
dirinya tentang kemampuan dan kelebihannya, berkata Imam Al-Mawardi
bahwa maksudnya bukan seluruh kelebihannya disampaikan, melainkan hanya
yang berkaitan dengan jenis pekerjaan yang sedang atau akan dihadapi
tersebut.
Jelasnya di sini adanya khilaf. Bukankah kaedah fiqh telah menyatakan
sesuatu ijtihad tidak akan tertolak dengan adanya ijtihad yang lain.
Ia bukanlah perkara mungkar qat'ie yang wajib dicegah sebagaimana yang
dijelaskan oleh muhaddithin dalam menerangkan hadith berkaitan nahyu
mungkar. Janganlah disemarakkan api perpecahan pada tindakan sedangkan
niat dihati mahukan penyatuan ummah.
Kami mengakui bahawa kami tidaklah sempurna dan begitulah juga dipihak saudara. Nasihat saya yang khusus kepada saudara Al Mahdi.
Kami mengakui bahawa kami tidaklah sempurna dan begitulah juga dipihak saudara. Nasihat saya yang khusus kepada saudara Al Mahdi.
Sebutlah nama Allah dan celikkanlah mata hati saudara pula. Ketahuilah saudaraku, jama'ah Islam iaitu PAS lebih awal terlibat dengan penyatuan ummat Islam di Malaysia dengan berqias kepada bai'ah harakiah (faham betul-betul kertas undi hanya alat) untuk mewujudkan bai'ah udzma/imam/khalifah dan bai'ah udzma yang sebagaimana dilaungkan kemudian oleh HT. Bai'ah udzma ini mungkin tidak akan wujud di negara ini jika waqi' semasa tidak difahami kerana kenyataan di atas hanya menambah pecah belah ummat Islam di negara ini yang masih dihantui dengan pelbagai permasalahan lain.
Sedarlah dakwah Islam dan nasihat kepada pentadbiran negara ini yang diamalkan PAS tidak hanya dalam bentuk kata-kata atau penulisan semata-mata, malahan PAS juga berpegang kepada konsep muwajahah silmiyah kerana mengambil kira kerajaan hari ini yang tidak mengambil Islam sebagai dasar pemerintahan.
Sedarlah HT pula adalah jama'ah yang kemudian datangnya ke Malaysia ini. Namun atas alasan apapun janganlah dilupakan ta'adud jama'ah yang diwujudkan HT di negara ini sebenarnya beralasan atas gerak kerja yang berbeza dengan memegang faham yang berbeza dengan kami, maka ia tidak boleh tidak mestilah berpegang kepada syarat lain keharusan berta'adud yakni berkesinambungan dengan jama'ah sedia ada yang menjadikan Al Quran dan Sunnah sebagai perundangan tertingginya untuk mengelakkan bertambah parahnya perpecahan di kalangan kaum Muslimin.
Oleh kerana itu, fahamilah apa sebenarnya Ahlus Sunnah wal Jamaah yang disabdakan junjungan kita Rasulullah SAW. Cukuplah golongan yang tidak berhajat secara benar untuk memperjuangkan Islam menentang dan menghina kami dengan kecaman-kecaman yang tidak benar.
Sedarlah HT pula adalah jama'ah yang kemudian datangnya ke Malaysia ini. Namun atas alasan apapun janganlah dilupakan ta'adud jama'ah yang diwujudkan HT di negara ini sebenarnya beralasan atas gerak kerja yang berbeza dengan memegang faham yang berbeza dengan kami, maka ia tidak boleh tidak mestilah berpegang kepada syarat lain keharusan berta'adud yakni berkesinambungan dengan jama'ah sedia ada yang menjadikan Al Quran dan Sunnah sebagai perundangan tertingginya untuk mengelakkan bertambah parahnya perpecahan di kalangan kaum Muslimin.
Oleh kerana itu, fahamilah apa sebenarnya Ahlus Sunnah wal Jamaah yang disabdakan junjungan kita Rasulullah SAW. Cukuplah golongan yang tidak berhajat secara benar untuk memperjuangkan Islam menentang dan menghina kami dengan kecaman-kecaman yang tidak benar.
Walau bagaimanapun kami yakini sebenarnya apa yang dipertikaikan saudara tidak
mewakili faham HT yang sebenar, jika itu fahaman HT yang sebenar. Maka
tinggalkanlah perjuangan yang sebegitu kerana Allah dan dengan nama
Allah Yang Maha Memberi Petunjuk lagi Maha Pengampun silakanlah saudara
memadam 'hujah rapuh' saudara yang medakyahkan ajaran karut untuk
menolak para ulamak haraki yang berparti!
Wallahu a'lam
Ustazthrash Mujahid (UM)