Rabu, 1 Oktober 2008

DESAK : Hukum mereka yang tidak berpuasa tanpa keuzuran.



"Hukum mereka yang tidak berpuasa (tanpa keuzuran) dengan penjara sepanjang Ramadhan & makanan diberi waktu sahur dan berbuka shj".

Diharap ada sokongan untuk menubuhkan jawatankuasa tindakan supaya satu enakmen dibawah undang² Syari'ah digubal untuk membolehkan mereka yang tidak berpuasa tanpa keuzuran ini dipenjara. Kita usahakan satu desakan kepada semua pihak yang memiliki pengaruh dan kuasa tanpa mengira apa parti sekalipun. Usulkan melalui mesyuarat peringkat cawangan kemudian secara berperingkat atau apa sajalah yang dirasakan sesuai..
Lihat dalam kes tuntutan Lina Joy, Tun Dato Sri Fairuz sebagai Hakim Mahkamah Sivil telah memperakui kesyumulan Islam apabila beliau berkata :- " Islam itu bukan sahaja suatu himpunan dogma-dogma dan ritual-ritual tetapi ianya juga suatu cara hidup yang lengkap merangkumi semua bidang aktiviti manusia, persendirian dan awam, perundangan, politik, ekonomi , sosial, budaya, moral atau kehakiman. Dan jika diteliti Perkara-Perkara 11 ( 1 ). 74 ( 2 ) dan Item 1 di Senarai 2 Jadual Kesembilan Perlembagaan Perskutuan akan ketara Islam itu meliputi antara lainnya undang-undang Islam".

Maka kenapakah kita sebagai orang Islam yang komited pada Islam sebagai ad-deen tidak boleh menggunakan Artikel yang sama untuk berhujah supaya dibentuk satu enakmen jenayah syariah yang berkaitan dengan mereka yang menghina Ramadhan? Hak mengamalkan agama di dalam Artikel 11 adalah merangkumi pengamalan agama secara syumul dalam semua aspek kehidupannya dan ianya tidak boleh disekat oleh mana-mana pihak.

Apatah lagi jika diambil dari kata Sheikh Dr. Yusof Qardawi "jadilah kamu hamba Allah dan jangan kamu menjadi hamba Ramadhan" Cuba faham, bila hina Ramadhan tak ke hina Allah?

Wahai saudara-saudaraku orang Islam, bangun dan minta hak kamu !!!

Marilah sama-sama kita berdoa agar segala amal ibadah lebih-lebih lagi di bulan Ramadhan Al-Mubarak 1429 diterima oleh Allah SWT dengan pahala yang bahirah. Kita juga berdoa agar kita dapat bertemu semula dengan Ramadhan yang akan datang dalam keadaan kita lebih sihat dan bersedia untuk mengabdikan diri kepada Rab Al-Jalil.

Allaahu Akbar!!!