Sabtu, 20 Ogos 2011

HUKUM MELUDAH ...



                 (hadis yang menjadi persoalan sahabatku)
=================================================
Asal hukum meludah dalam masjid adalah HARAM kerana ada dalam hadis yang menyatakan ada kafarah bagi pelakunya jika berlaku iaitu mesti membasuhnya atau menghilangkannya.

Hadis Anas bin Malik r.a katanya:
Rasulullah s.a.w pernah bersabda: Membuang hingus di dalam masjid adalah satu dosa dan kafaratnya ialah dengan menimbusnya.
[Nombor Hadith Dalam Sahih Muslim : 857 ]
==================================================
Namun jika ada keperluan maka harus meludah ke kiri atau ke bawah jika jumlah ludahan itu amat sedikit.

Hadis Abu Said Al-Khudriy r.a:
Sesungguhnya Nabi s.a.w melihat hingus di arah kiblat masjid, lalu baginda menyapunya dengan batu kecil. Kemudian baginda melarang seseorang dari meludah ke kanan atau ke depan, tetapi bolehlah meludah ke kiri atau ke bawah telapak kaki kirinya.
[Nombor Hadith Dalam Sahih Muslim : 853]

Jika banyak, ludah sahaja ke atas kain atau seumpamanya jika ludahan itu tiada bercampur najis.
====================================================
Bagaimana pula dengan hadis yang menjadi persoalan dan bagaimanakah pula cara melakukan ludahannya?



الكتب » صحيح مسلم » كتاب السلام » باب التعوذ من شيطان الوسوسة في الصلاة
حدثنا يحيى بن خلف الباهلي حدثنا عبد الأعلى عن سعيد الجريري عن أبي العلاء أن عثمان بن أبي العاص أتى النبي صلى الله عليه وسلم فقال يا رسول الله إن الشيطان قد حال بيني وبين صلاتي وقراءتي يلبسها علي فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم ذاك شيطان يقال له خنزب فإذا أحسسته فتعوذ بالله منه واتفل على يسارك ثلاثا قال ففعلت ذلك فأذهبه الله عني


Sesungguhnya Usman bin Abi al Ash r. a telah mendatangi Nabi SAW, kemudian berkata : Ya Rasulullah sesungguh-sungguhnya syaitan telah mendinding (menyekati) antaraku dan solatku dan bacaanku, dia mengacauku. Maka Rasulullah SAW bersabda : itulah syaitan yang bernama Khinzib*, bila engkau rasa ada godaan maka berta'awudzlah dan ludahlah ke sebelah kiri sebanyak 3 kali.


*Khinzib (boleh juga dibaca dengan beberapa wajah)

Dari Lisan al `Arabi:
والتَّفْل بالفم لا يكون إِلا ومعه شيء من الريق، فإِذا كان نفخاً بلا ريق فهو النَّفْث. الجوهري: التَّفْل شبيه بالبَزْق وهو أَقل منه، أَوَّله البَزْق ثم التَّفْل ثم النَّفْث ثم النَّفْخ.

Maksud: Dan تفل adalah dengan mulut, tidak berlaku melainkan bersama-samanya sesuatu dari air liur, maka apabila ianya 'ludah' tanpa air liur maka ia adalah النَّفْث. Al-Jawhari : التَّفْل menyerupai akan البَزْق akan tetapi ia lebih ringan dari itu. Mulanya البَزْق kemudian التَّفْل kemudian النَّفْث (ludah tanpa air liur) dan kemudian النَّفْخ (tiup).



Meludah dalam hadis yang menjadi persoalan di atas dengan berpandukan pada hadis-hadis yang telah didatangkan sebelumnya, pastinya bukanlah ludah dengan tujuan membuang sesuatu (secara asasnya mana mungkin sabda Rasul itu saling bertentangan melainkan adanya sebab tertentu).

Maka bagi pandangan saya meludah untuk menghilangkan was-was memadailah dengan meludah yang ringan (bukan meludah kosong dan bukan pula menghembus). Caranya cukuplah dengan
toleh sekadar arah kiri dengan mengarahkan ke arah bawah. Jika inilah yang difahami sebagai isyarat maka saya juga bersetuju.

=================================================
Bagaimanapun, pendapat Dr Abu Ameenah Bilal Philips dalam kitabnya Ta`bir ar-Ru'ya (Darul Fatah, UAE, 1996), meludah dalam hadis tersebut ialah nafas (نفث) yakni meludah isyarat tanpa ada air liur sebagaimana yang disebut akannya oleh seorang pelawat di dalam al Fikrah.net tidaklah pula saya ketahui. 
==================================================

Peringatan : Dalam solat boleh sebut A'uzubillah pada bila-bila masa saja melainkan ketika sedang membaca surah Al-Fatihah, kerana akan putus walat (berturutan) dan jika disebut, jika terbuat wajib ulangi Surah Al-Fatihah dari ayat pertama kembali... Begitu juga dalam takbiratul ihram. Dan tiadalah saya tahu jika ada pendapat lain dalam hal ini.
==================================================
Penjelasan Tambahan

Meludah ke arah hadapan dilarang
Hadis Abdullah bin Umar r.a:
Sesungguhnya Rasulullah s.a.w melihat air liur di dinding yang menghadap ke arah kiblat lalu baginda menyapunya. Kemudian baginda berpaling kepada para sahabat dan bersabda: Semasa kamu sembahyang, kamu janganlah meludah ke depan kerana sesungguhnya Allah sedang menghadap ke arah kamu semasa kamu sembahyang.
(Nombor hadith dalam Sahih Muslim : #852)

Meludah ke arah kanan dilarang
kalau tak silap kerana nak memuliakan malaikat ... (nanti cek lain)

Hadis Anas bin Malik r.a katanya:
Rasulullah s.a.w pernah bersabda: Semasa salah seorang daripada kamu sembahyang, sesungguhnya dia sedang memohon pertolongan dari Tuhannya. Janganlah dia meludah ke depan atau ke kanannya. Tetapi hendaklah dia meludah ke bawah telapak kaki kirinya.
(Nombor hadith dalam Sahih Muslim : #856
wallahu a'lam...
==================================================

Sumber :
2. http://www.hilmi07.al-fikrah.net/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=19526